Zowel leerlingen als leerkrachten bevinden zich meer dan vroeger achter hun computerscherm dan in een fysiek klaslokaal. Voor beide groepen kan online les na een tijdje eentonig aanvoelen. Met deze vijf creatieve tips creëer je meer afwisseling en interactie in de virtuele klas.
1. Leuk je online les op met interactieve tools
Als een online les voornamelijk eenrichtingsverkeer is, verliezen leerlingen al snel hun interesse of kunnen ze zich minder goed concentreren. Gelukkig is op het internet werkelijk álles te vinden en zijn er manieren om je digitale lessen grondig op te frissen. Dat kan met apps en digitale tools, bijvoorbeeld. Quizlet, Kahoot, Wheel Decide en Edpuzzle maken leren leuk. Ze zorgen voor een verrassende factor en houden je leerlingen bij de les. Deze online tools lijken ook echte blijvers voor heel wat leerkrachten.
2. Groepswerk in breakout rooms
Veel leerlingen vinden spreken voor een grote groep een hele uitdaging. Dat is niet anders bij afstandsonderwijs. Werk je met Zoom of Microsoft Teams, dan komen breakout rooms van pas. Daarmee verdeel je je leerlingen net zoals in de klas in kleine groepjes. Je geeft zo je hun de kans om in een veilige omgeving in dialoog te gaan met medeleerlingen. Ook voor groepsopdrachten en debatten zijn ze heel handig. Geef een duidelijke opdracht en verdeel de klas in groepjes van drie of vier. Net zoals tijdens een fysieke les kun je als leerkracht een kijkje nemen in de verschillende groepjes en bijsturen waar nodig.
(Vervolg onder de foto)
3. Laat je leerlingen vloggen
Door je leerlingen af en toe te laten kennismaken met nieuwe lesmethodes, blijven ze geprikkeld. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Heb je er al eens aan gedacht om je leerlingen te laten vloggen? Ze brengen zo op een leuke manier hun werkproces in beeld. Met het programma Flipgrid maak je in enkele stappen een handige digitale leeromgeving aan waarop je leerlingen hun vlogs met elkaar kunnen delen. Plezier gegarandeerd!
4. Geef online les via een podcast
Lesgeven aan de hand van een zelfgemaakte podcast is eens iets anders. En afwisseling stimuleert je leerlingen. Je hebt trouwens helemaal niet veel nodig om zo’n podcast in elkaar te steken. Met een laptop, koptelefoon, microfoon en een opnameprogramma zoals Audacity kom je al een heel eind. Na enkele oefensessies kun je leerlingen ook aanleren hoe ze hun eigen podcast maken. Met leuke jingles en achtergrondgeluidjes laten ze hun creativiteit volledig los.
5. Laat een expert aan het woord
Heel wat mensen werken tegenwoordig van thuis uit. Ook experten zitten al een tijd massaal aan hun computerscherm gekluisterd. Misschien willen zij wel een halfuurtje vrijmaken voor een groep leergierige jongeren? Stuur hen zeker een mailtje. Veel succes!