Aanleren & evalueren

“It takes a team to teach”: wat maakt co-teaching tot een succes?

By 8 oktober 2021oktober 12th, 2021No Comments

Greet Van Everbroeck is leerkracht aan het Sint-Ritacollege in Kontich en procesbegeleider bij Dagelijks Leren. Ze is enorm gepassioneerd door co-teaching, een samenwerking tussen leerkrachten die streeft naar meer kwaliteit en communicatie in het klaslokaal. Greet geeft enkele tips.

Wat is team- of co-teaching?

Teamteaching zit de laatste jaren in de lift. Leerkrachten werken samen, soms ook met niet-leerkrachten, om kwaliteitsvol onderwijs te bieden aan elke leerling. Twee leerkrachten werken als gelijkwaardige partners samen om zoveel mogelijk lesdoelstellingen af te vinken en les op maat van elke leerling te geven. Ze helpen elkaar in verschillende stadia: in het voorbereidingswerk, het lesgeven en in de reflectie achteraf. Wil je je verdiepen in de wereld van co-teaching, dan helpen de volgende vier tips je misschien op weg.

Tip 1: zet in op zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid

Greet: “Er is een duidelijk verband tussen zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Hoe heb je zelfvertrouwen als je niet weet wie je bent? Een gebrek aan zelfkennis leidt tot meer onzekerheid en dat heeft dan weer gevolgen voor de manier van werken. Grondig de tijd nemen om jezelf te leren kennen, is dus cruciaal.”

Tip 2: ontdek je talenten

“Van een leerkracht wordt verwacht naast het lesgeven nog veel andere taken op te nemen. De uitdaging is hier om die extra activiteiten binnen het team te verdelen op basis van jullie talenten”, stelt Greet. “Het geeft elke collega de kans zich optimaal in te zetten én te kiezen voor taken die energie geven. Kijk dus vanuit je talenten, doe aan zelfreflectie en communiceer met je team waarop jij wil focussen. Pedagoog Luk Dewulf ontwikkelde een referentiekader met 39 talenten, op basis van honderden gesprekken. Je kunt in deze zoektocht zeker gebruikmaken van zijn vragenlijst.”

(Lees verder onder de foto)

coteaching
Tip 3: leer je collega’s kennen

Greet: “Nu je jezelf beter kent, is het tijd om te ontdekken wie je collega is. Misschien pakt hij of zij het werk volledig anders aan? Hoewel dat vaak leerrijk is, kan het ook erg verwarrend zijn. En we hebben vaak niet de juiste taal om die verschillen te benoemen. Door te ontdekken wie er juist in je team zit, werk je aan zo’n gemeenschappelijke taal. Dit kan bijvoorbeeld met de kleurentheorie van psycholoog Carl Gustav Jung, waar je mensen als rood, groen, blauw of geel classificeert. Dit model is handig, want het zet ons denken en handelen om naar heldere taal.”

Tip 4: leren stopt nooit

“Communicatie en feedback staan centraal in onze klaslokalen, maar verdienen ook binnen het leerkrachtenteam een belangrijkere positie. Werken in groep, samenwerken met verschillende profielen, correct communiceren en grenzen aangeven: het zijn de inzichten die we onze leerlingen proberen mee te geven, maar waar ook leerkrachten heel wat uit kunnen leren.”

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Steeds het meest interessante nieuws over het onderwijs in je mailbox.

Schrijf me in