Nieuws & trends

Praktijklessen organiseren in Corona-tijden: hoe houd je het veilig?

Nathalie Lapere is leerkracht natuurwetenschappen in het Technisch Instituut Heilige Familie in Brugge. Als docente in de eerste en tweede graad van een tso- en bso-school ontdekte ze al snel de kracht van praktijklessen. Leerlingen zijn actiever betrokken, tonen meer interesse en onthouden de leerstof ook gewoon beter. Hoe je praktijklessen op een veilige en virusvrije manier kunt laten doorgaan, vertelt ze je graag.

1. Bereid je praktijklessen goed voor

“Alles begint bij een goede voorbereiding. Als er een labo of praktijkles op het programma staat, overloop ik alles met mijn leerlingen in de les ervoor. We bespreken de onderzoeksvragen, de werkwijze en het materiaal dat we zullen gebruiken, en de leerlingen formuleren een hypothese”, zegt Nathalie. “Ik vraag mijn klas ook om tegen de praktijkles alles nog eens grondig door te nemen en mogelijke vragen te noteren. Door de leerlingen goed op het practicum voor te bereiden, moet je tijdens de les minder veel rondlopen en helpen. Je vermijdt met andere woorden chaos als de praktijkles effectief begint.”

2. Zorg voor een slimme klasverdeling

Nathalie: “Verdeel de leerlingen in bubbels van vier. Leerlingen die in de klas ook al nauw contact hebben, zet je het best in hetzelfde groepje. Door vier banken bij elkaar te schuiven, maak je één grote tafel en creëer je tegelijk de nodige afstand tot elkaar en de andere tafels.”

praktijklessen

3. Hygiëne tijdens de praktijklessen

“Leerlingen moeten bij het binnenkomen van de klas hun handen wassen of ontsmetten”, weet Nathalie. “Maar ook het materiaal dat je tijdens het labo gebruikt, ontsmet je bij aanvang van de proef goed. Sommige experimenten vereisen labojassen. Op onze school zijn die verdeeld per groep. De eerste graad heeft bijvoorbeeld 24 jassen ter beschikking. Een gebruikte jas hangen we 72 uur aan de kant. Zo spelen we altijd op veilig.”

4. Geef iedere leerling een specifieke taak

Nathalie: “Door iedere leerling een bepaalde taak met specifieke verantwoordelijkheden te geven, vermijd je chaos en verklein je de kans dat het virus zich verspreidt. De materiaalmeester is de enige leerling van een groep die in de klas mag rondlopen om de nodige spullen te verzamelen. De professor voert de proef volgens de juiste werkwijze uit en de coronabewaker ziet erop toe dat de andere groepsleden hun taken op een veilige manier uitvoeren. Ten slotte is er nog de verslaggever, die als enige zijn of haar boek op de bank heeft. De verslaggever ondersteunt en schrijft het verslag.”

5. Gebruik handige hulpmiddelen

Zet zoveel mogelijk tools in tijdens je praktijkles:

  1. Gebruik een laserpointer om dingen aan te duiden in de plaats van je vingers.
  2. Film experimenten en projecteer ze op een groot scherm, zodat ook leerlingen op de laatste rij goed zien wat je doet. Betrek leerlingen die thuis zitten via Smartschool Live.
  3. Laat leerlingen zelf op pad gaan om de praktijk te ontdekken. Denk aan apps waarmee leerlingen op zoek kunnen naar planten en dieren, na een les rond biodiversiteit.
  4. Het internet staat vol mini-experimentjes. In kleine klaslokalen en met eenvoudig materiaal kun je evengoed leuke proefjes doen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Steeds het meest interessante nieuws over het onderwijs in je mailbox.

Schrijf me in