Innovatie & modernisering

Hoe bouw je als school een sterk STEM-beleid uit?

By 27 augustus 2021No Comments

Na de modernisering van het secundair onderwijs in 2019 zagen STEM-richtingen, waar een duidelijk accent ligt op wiskunde, wetenschappen, techniek of ICT in Vlaanderen het licht. Maar hoe bouw je een straf STEM-beleid in je school uit? Die vraag stelden STEM-leerkrachten Liesbeth Bleys van WICO Campus Lommel en Martin Corveleyn van de Broederschool in Stekene zichzelf ook.

STEM op school

1. Enthousiaste leerkrachten op kop

Liesbeth: “Je hebt eigenlijk slechts enkele enthousiaste leerkrachten nodig die echt goesting hebben om met een STEM-beleid aan de slag te gaan. Zo ben ik op onze school ook begonnen. Ja, er kruipt veel tijd in, maar het is enorm verrijkend. Eerst volgde ik verschillende nascholingen. Zo leerde ik niet enkel 3D-printen en programmeren, maar bouwde ik ook een netwerk van STEM-leerkrachten uit. Al snel kreeg ik twee collega’s mee die ook STEM-lessen wilden geven. De school droeg evengoed haar steentje bij en investeerde in didactisch materiaal zoals een 3D-printer en computers. Een groot vaklokaal is daarnaast een must om je leerlingen de ruimte te geven om verschillende dingen uit te testen.”

2. Maak een draaiboek

Martin: “Voor mij is het belangrijk dat de maatschappelijke waardering van technische beroepen verbetert. Dat nu zowel de A- als B- stroom techniek- en STEM-lessen krijgen, kan daartoe zeker bijdragen. Maar om een goed STEM-beleid uit te stippelen heb je ook een geolied draaiboek nodig. Het online platform van het Europees STEM-schoollabel biedt precies zoiets aan. Je vindt er checklists rond zeven domeinen, van schoolinfrastructuur tot evaluatiemethoden. Een kijkje nemen op het platform van het Europees STEM-schoollabel en aftoetsen hoever je als school al staat met je STEM-werking, kan zeker geen kwaad.”

Als school is het van essentieel belang om de talenten van je leerlingen te herkennen en te ondersteunen, en vooral als het gaat over STEM-onderwijs.

3. Richt een vakgroep op

Martin: “Aan de hand van de checklists kwamen we te weten dat we nog te weinig vakoverschrijdend te werk gingen. Daarom hebben we een vakgroep van leerkrachten wetenschappen, wiskunde en techniek opgericht. Binnen onze vakgroepwerking is kwaliteitsontwikkeling hét centrale thema. Samen met pedagogische begeleiding, die geregeld aanwezig is op de vergaderingen, bekijken we wat wij onze leerlingen qua infrastructuur en expertise kunnen aanbieden om hen warm te maken voor STEM-onderwijs.
Met meer samenwerking over de vakken heen en de expertise van derden, bijvoorbeeld mensen uit de industrie, kom je dus al een heel eind.”

4. Samenwerken is key

Liesbeth: “Samenwerken doen wij vooral door leservaringen te delen, te vertellen wat werkt en wat niet en door samen STEM-nascholingen te volgen. We proberen ook een leerlijn naar boven toe op te bouwen om in het volgende jaar voort te kunnen borduren op de bestaande kennis van leerlingen. En uiteraard kunnen we altijd met onze vragen terecht bij andere vakleerkrachten wiskunde, chemie, biologie en techniek. Zelfs onze werkman schakelen we in om bepaalde ideeën vorm te geven.”

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Steeds het meest interessante nieuws over het onderwijs in je mailbox.

Schrijf me in