Nieuws & trends

Digitalisering van het onderwijs: drie inzichten na covid-19

By 6 september 2021september 29th, 2021No Comments

Covid-19 heeft een ongeziene impact op het basis- en secundair onderwijs. Digitale tools en leermethoden spelen een steeds belangrijkere rol in het klaslokaal. Dit is een evolutie die de meerderheid van leerkrachten zeker omarmt. In onze blog ontdek je enkele verworven inzichten.

digitalisering

1. Leerkrachten omarmen de digitalisering

Een enquete van VAN IN bij meer dan tweeduizend leerkrachten basisonderwijs toont aan dat 81 procent van hen blij is met de digitale boost die corona in de sector teweegbracht. Ondanks alle uitdagingen van afstandsonderwijs waarmee leerkrachten te maken kregen, maakte het basisonderwijs door de coronaperiode een grote digitale sprong voorwaarts. De digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen ging er sterk op vooruit, er werd meer aandacht besteed aan het gebruik van online tools en scholen werden beter digitaal uitgerust.

2. Nood aan een visie en goede infrastructuur

Sinds corona rijst steeds meer de vraag hoe je zinvol ICT-lessen kunt invullen, zodat ze bijdragen tot beter onderwijs. Kwalitatieve ICT-infrastructuur in scholen is hierbij een belangrijk gegeven, zeker als je weet dat 86 procent van alle leerlingen in het lager onderwijs ermee werkt. Ondanks de verbeterde digitale geletterdheid, hinkt het beschikbare digitale materiaal nog een beetje achterop. Zo heeft een te groot deel van de Vlaamse scholen slechts een beperkt aantal tablets of chromebooks ter beschikking en er wordt daarnaast nog te weinig ingezet op een interne ICT-beleidsvisie. De combinatie van de goede infrastructuur en een duidelijk toekomstbeeld zal de digitale ontwikkeling in het onderwijs enkel versterken. Met de Digisprong zet de Vlaamse overheid alvast de nodige stappen voor een kwaliteitsvolle digitalisering in de onderwijs.

Ondanks alle uitdagingen van afstandsonderwijs waarmee leerkrachten te maken kregen, maakte het onderwijs door de coronaperiode een grote digitale sprong voorwaarts.

3. Blended learning is de toekomst

Hoe leid je leerlingen op om aan de slag te gaan op een arbeidsmarkt waar technologie niet is weg te denken? Door onderwijs te implementeren dat werkt op basis van digitale content en met de juiste digitale hulpmiddelen. Wordt het dan blended learning? Volgens de door VAN IN bevraagde leerkrachten wel. Zo’n 87 procent wil in de toekomst nog meer inzetten op een combinatie van digitaal en papier. De leerkracht vult die verhouding zelf in en blijft aan het stuur van de eigen lessen. Maar het staat vast dat het digitale een blijver is. Populaire leerplatformen zoals diddit en Bingel bieden leerkrachten de nodige ondersteuning en zijn alvast toegankelijke oplossingen in een hybride leertraject van kinderen en jongeren.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Steeds het meest interessante nieuws over het onderwijs in je mailbox.

Schrijf me in